De huiseigenaar als oplossing voor corona annulering

Corona is een pandemie en wordt niet gedekt door verzekeraars. Veel consumenten gaan er tijdens een pandemie dan maar klakkeloos van uit dat de verhuurder de rol van de verzekeraar op zich neemt. De eigenaar van de groepsaccommodatie als oplossing voor de corona annulering.

Als je een eigenaar van een groepsaccommodatie wilt inzetten als verzekeraar zal je als consument ook een pandemie premie moeten betalen. Ik kan me niet herinneren dat ik als huiseigenaar ooit een pandemie premie in rekening heb gebracht bij een boeking. 

Het is dan ook bizar dat gasten er zomaar klakkeloos vanuit gaan dat de huiseigenaar 100% opdraait voor de kosten van de corona annulering.

Diverse groepsaccommodatie hebben te maken met gasten die er met gestrekt been ingaan. Dit is het type gast zonder empathisch vermogen. De gast ziet alleen zichzelf als slachtoffer van de coronacrisis en vraagt 100% schadevergoeding of een voucher. 

Of de huiseigenaar niet even de boeking kan verplaatsen naar volgend jaar? De eigenaar van de groepsaccommodatie moet dus een beschikbaar weekend opofferen die hij ook gewoon aan andere gasten had kunnen verhuren. 

Dit type gast boekt twee keer, maar wil uiteindelijk maar betalen voor één boeking. Twee voor de prijs van één! 

Je kan ook niet een tafel in een restaurant reserveren en zodra de maaltijd op tafel staat het restaurant uitlopen zonder te betalen. Hetzelfde geldt voor een groepsaccommodatie, je gaat immers een contractuele verplichting aan. 

Wie moet er dan opdraaien voor de gevolgen van corona?

ACM ConsuWijzer is duidelijk en geeft aan dat beide partijen slachtoffer zijn en dat ook beide partijen zouden moeten opdraaien voor de kosten. 

 

Wie is ACM ConsuWijzer?

ACM (Autoriteit Consument & Markt) is een zelfstandig bestuursorgaan en hoort bij de Rijksoverheid. ACM let op of bedrijven zich aan de regels houden. ACM ConsuWijzer helpt uw vragen over het consumentenrecht te beantwoorden. 

Omdat de ACM toeziet op een gezonde balans tussen consumenten en markt, willen zij enerzijds voorkomen dat consumenten massaal slachtoffer worden van de RIVM maatregelen en tegelijkertijd zou het volledig tegemoet komen aan de consumentenbelangen (kosteloos annuleren of omboeken) tot een groot aantal faillissementen leiden onder verhuurders.

Wat zegt ACM op haar website over annuleren tijdens de coronacrisis?

Dreigementen van gasten

Als je als huiseigenaar aan je gasten voorstelt om de kosten fifty fifty te delen dan kan je ook gasten tegenkomen die jou als huiseigenaar willen opknopen aan de hoogste boom die er is. Dit type gast dreigt meestal al direct met juridische stappen. 

Ik moedig deze gasten altijd aan om toch vooral de gang naar de rechter te nemen. Ik blijf uiteraard vriendelijk en geef aan dat onze sector echt zit te wachten op jurisprudentie t.a.v. corona annuleringen. 

Het bijzondere is dat geen enkele gast tot nu toe de dreigementen in praktijk heeft gebracht. Niet bij ons en ook niet bij onze collega’s. We hebben als sector dus nog steeds geen jurisprudentie t.a.v. corona annuleringen. 

Geen steunmaatregelingen

Groepsaccommodaties vallen buiten alle steunmaatregelingen die er in tijden van corona zijn voor ondernemers. De groepsaccommodatie mag open zijn, maar in feite is men gesloten omdat groepen niet mogen samenscholen.

Met een gezin of leden uit één huishouden in een groepsaccommodatie verblijven, is toegestaan. Maar samengestelde groepen zijn volgens de coronaregels niet welkom in groepsaccommodaties. 

Als gasten 50% gecompenseerd worden dan kunnen zij dat bedrag nog verdelen over meerdere schouders. De huiseigenaar moet inmiddels zijn spaargeld aanspreken want hij heeft al heel veel van zijn gasten moeten compenseren.

Voor als die gasten van groepsaccommodaties hoop ik dan ook maar dat er straks nog groepsaccommodaties over zijn waar jij samen met je familie of vrienden kan genieten van je jaarlijkse groepsuitje.

 

Deel dit bericht